Siemię lniane hamuje wzrost raka prostaty

Dieta wzbogacona w siemię lniane, czyli nasiona lnu, może hamować wzrost raka prostaty u mężczyzn - zaobserwowali badacze z USA.

Jak wynika z informacji, którą podaje serwis internetowy EurekAlert, to korzystne działanie siemienia może mieć związek z obecnymi w nim kwasami tłuszczowymi omega-3 oraz lignanami, roślinnymi odpowiednikami estrogenów.

W najnowszych badaniach, które przeprowadzili naukowcy z Duke University we współpracy z kolegami z University of Michigan oraz z University of North Carolina w Chapel Hill, wzięli udział mężczyźni z rakiem prostaty oczekujący na operację wycięcia tego gruczołu (tzw. prostatektomię).

Przez 30 dni poprzedzających operację grupa pacjentów zażywała codziennie po 30 gram siemienia lnianego w postaci sproszkowanej, gdyż całe nasionka mają powłoczkę nie trawioną w ludzkim układzie pokarmowym. Mężczyźni decydowali jedynie czy chcą je mieszać z napojami, czy dodawać do pokarmów, takich jak np. jogurt. Część chorych spożywających siemię przestawiono jednocześnie na dietę niskotłuszczową.

- W naszych wcześniejszych doświadczeniach zaobserwowaliśmy, że siemię może spowalniać wzrost raka prostaty. Ale uczestnicy tych testów byli na diecie ubogiej w tłuszcz, więc nie mieliśmy pewności, który z dwóch czynników może odpowiadać za ten efekt - komentuje prowadząca badania dr Wendy Demark-Wahnefried z Duke University.

Dlatego teraz przebadano dodatkowo grupę mężczyzn, którzy nie zażywali siemienia i byli wyłącznie na diecie niskotłuszczowej oraz grupę, która nie wprowadziła żadnych zmian do swojej diety. Każda z grup liczyła po ok. 40 pacjentów.

Po wycięciu guzów, naukowcy pobrali z nich komórki i analizowali tempo, w jakim się dzielą. Od tego zależy bowiem szybkość wzrostu raka.

Okazało się, że u mężczyzn spożywających siemię - w połączeniu z dietą niskotłuszczową czy bez - komórki raka prostaty dzieliły się najwolniej. Oznacza to, że tempo wzrostu guzów u tych pacjentów było najmniejsze.

Jak podkreśla dr Demark-Wahnefried, wyniki te dowodzą, że to siemię lniane, a nie dieta uboga w tłuszcz hamuje rozwój raka prostaty.

Zdaniem badaczki, ma to związek z zawartymi w nasionach lnu kwasami tłuszczowymi omega-3, które regulują podziały komórek oraz ich migrację. Innymi składnikami siemienia, które mogą mieć działanie przeciwnowotworowe, są lignany. Związki te m.in. hamują aktywność enzymu biorącego udział w syntezie pochodnej testosteronu, która pobudza raka prostaty do wzrostu.

W przyszłości naukowcy planują sprawdzić skuteczność siemienia lnianego w leczeniu mężczyzn z nawracającym rakiem prostaty, jak również przetestować jego rolę w prewencji tego nowotworu.

Naukowcy zaprezentowali wyniki swoich badań na dorocznym spotkaniu Amerykańskiego Towarzystwa Onkologii Klinicznej, które odbywa się w Chicago.

onet.pl

Napisz odpowiedź