Witamina D chroni przed gruźlicą

Witamina D może zapobiegać gruźlicy – potwierdzają badania opublikowane na łamach “American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine”.
Witaminę D stosowano w leczeniu gruźlicy, zanim jeszcze pojawiły się skutecznie działające antybiotyki. Jednak nie było dotąd badań dotyczących jej wpływu na odporność wobec wywołujących tę chorobę bakterii Mycobacterium tuberculosis.

Badania na grupie 131 osób przeprowadzili naukowcy z Queen Mary’s School of Medicine oraz Imperial College. Połowa otrzymywała codziennie 2,5 miligrama witaminy D, zaś pozostałe – obojętne dla zdrowia placebo. Na początku oraz po sześciu tygodniach od uczestników badań pobierano próbki krwi i sprawdzano, jak reagują na zakażenie gruźlicą. Okazało się, że we krwi osób dostających witaminę D, rozwój bakterii gruźlicy był słabszy o 20 procent.

Planowane są badania kliniczne. Zdaniem autorów badań, witaminę D można by podawać pacjentom szczególnie zagrożonym gruźlicą, w których organizmach przebywają “uśpione” bakterie. Można by też dodawać witaminę D do mleka czy soków, aby zwiększyć odporność populacji. Wiadomo, że witamina D zmniejsza ryzyko raka piersi oraz cukrzycy i wzmacnia kości, jednak jej przedawkowanie może być niebezpieczne.

Mimo trwających od dziesięcioleci wysiłków lekarzy, na gruźlicę wciąż umiera rocznie około 2 milionów ludzi.

onet.pl

Dodaj komentarz