Ćwiczenia i dieta szkodzą młodym kobietom

Tysiące kobiet stosuje drakońską dietę i rygorystyczne ćwiczenia po to, by zachować sprawność fizyczną i kontrolować masę ciała. Tymczasem, może to powodować zaburzenia w procesach odbudowy kości, a co za tym idzie zwiększać ryzyko złamań i osteoporozy w przyszłości – o odkryciu badaczy z USA informuje serwis internetowy EurekAlert.

Autorzy pracy, której rezultaty zostały zaprezentowane na dorocznym spotkaniu Towarzystwa Endokrynologicznego w Toronto, uważają, że kobiety, które dużo ćwiczą powinny jeść więcej, by zachować zdrowie.

Jak wskazywały wcześniejsze obserwacje, nastolatki, które nie dostarczają sobie odpowiednich ilości kalorii mogą mieć zaburzenia w pracy układu rozrodczego oraz w procesie formowania kości. – Zatrzymanie miesiączki u dziewcząt stanowi więc ostrzeżenie, że może również dojść do utraty tkanki kostnej – komentuje kierująca badaniami dr Anne Loucks z Uniwersytetu Stanu Ohio.

U młodych kobiet, w wieku od 18 do 30. roku życia, które już przestały rosnąć, czynność układu rozrodczego w znacznie mniejszym stopniu zależny od dostępności energii. Najnowsza praca zespołu dr Loucks dowodzi, że mimo to, za mało kaloryczna dieta jest ciągle groźna dla ich kości.

Naukowcy doszli do takiego wniosku po wykonaniu doświadczeń w dwóch grupach młodych kobiet – tj. w wieku od 18 do 23 lat oraz od 26 do 32 lat. Wszystkie regularnie miesiączkowały i miały prawidłową ilość tkanki tłuszczowej. Przez 5 dni podawano im posiłki o zmniejszonej kaloryczności. Dodatkowo pacjentki ćwiczyły ok. 2 godzin dziennie.

U kobiet z obydwu grup wiekowych naukowcy zaobserwowali zmiany świadczące o zaburzeniach w procesie budowy kości. Oznacza to, że podobnie jak u nastolatek, niedostatek kalorii hamuje formowanie się tkanki kostnej u młodych dorosłych kobiet, uważają autorzy pracy.

Jak wyjaśniają, proces budowy kości zachodzi w naszym organizmie przez całe życie – stara tkanka kostna jest bowiem systematycznie zastępowana przez nową. Zaburzenia w formowaniu się tkanki kostnej prowadzą do spadku jej gęstości, a co za tym idzie do większego ryzyka złamań i osteoporozy.

Zdaniem dr Loucks, wyniki jej zespołu wskazują, że zarówno apetyt, jak i występowanie miesiączek nie są dobrymi wskaźnikiem zapotrzebowania organizmu młodej kobiety na kalorie. – Dlatego kobiety, które zwiększają aktywność fizyczną, powinny zacząć jeść więcej – konkludują naukowcy.

onet.pl

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: